poniedziałek, 19 marca 2012

Jak powinno wyglądać portfolio

Kartą przetargową grafika komputerowego jest jego portfolio – wie to każdy. Designerzy śledząc zmieniające się trendy sporadycznie uaktualniają swoje wizytówki. Nasuwa się jednak pytanie czy portfolio to strona internetowa nafaszerowana animacją, blaskiem neonów i bombami wypełnionymi gradientami, czy może są to zrealizowane zlecenia? Gdzie w tym wszystkim jest klient? Przecież każdy z nas jest konsumentem, więc dlaczego projektanci zapominają o tym, że portfolio to ich prace, a nie otoczka wokół nich. 

W dzisiejszych czasach trwa walka o klienta – łatwo to dostrzec chociażby podczas licytacji na serwisach aukcyjno-ogłoszeniowych lub przetargach. Jeśli chcemy wygrywać, trzeba najpierw stworzyć plan działania zaczynając od...?
Od czego zacząć?
Strona internetowa, która ma za zadanie zaprezentować Twoje umiejętności powinna być przejrzysta, czytelna i intuicyjna. Jeśli chcemy odnieść sukces musimy dać klientowi tego czego od nas oczekuje – pewności, że dane zlecenie będzie wykonane solidnie i bez jakichkolwiek problemów.
Kolorystyka
Strona powinna mieć stonowane kolory – najlepszym rozwiązaniem jest czerń+biel(+ew dodatkowy kolor) lub czerń/biel + kolor. Nigdy nie róbcie portfolio na odcieniach jednej barwy – nieczytelność gwarantowana.
Schemat
Na stronie głównej nie wrzucajcie sliderów z reklamami i promocjami, ponieważ 90% konsumentów szuka jednorazowej przygody, a ze stałymi klientami spisujecie umowę dotyczącą współpracy – więc pytam – po co zaśmiecać ekran, skoro klient już znajduje się na waszym folio? Jedynym logicznym zastosowaniem bannerów w tym przypadku to slajdy z ostatnio zrealizowanymi pracami lub ich zakresem.
Ważne jest zamieszczenie formularza kontaktowego w stopce lub spis telefonów, komunikatorów, maili – tak aby potencjalny klient miał zawsze wszystko pod ręką.
Na stronie głównej koniecznie muszą znaleźć się boxy z naszymi realizacjami umiejscowione na środku strony – duże, rzucające się w oczy wypełnione screenami naszych najlepszych projektów z dopiskiem „zobacz więcej”. W końcu po to przyszedł klient.
Jeśli jesteś Freelancerem proponuje wykluczyć zakładkę „O MNIE”. Zastąpcie to krótką notką o sobie z boku strony głównej, np. „Jestem Brand Brandowski, absolwent Uniwersytetu X, grafiką komputerową zajmuje się 200 lat”.  W przypadku Firmy jest trochę inaczej – warto zamieścić taką podstronę przede wszystkim dlatego by móc przedstawić ludzi odpowiedzialnych za projektowanie, programowanie i marketing.
Coraz częściej przedsiębiorstwa nie podają adresu, REGONu itd… – jest to błąd, taka informacja wzbudza zaufanie wśród konsumentów.
Projektujesz nie tylko strony internetowe? Zajmujesz się także broszurami, ulotkami, plakatami, identyfikacją wizualną i jeszcze innymi rzeczami? To w zakładce „Portfolio” niech zapanuje ład. Wszystkie prace powinny być odpowiednio posortowane. Całą podstronę najlepiej zbudować z czytelnie oznaczonych zakładek, a przy projektach warto wstawić datę i odnośnik do wersji Live.
Stwórz również katalog opinii wystawionych przez swoich klientów. Każdy akapit rozpocznij od krótkiej prezentacji firmy opisując czym się zajmuje, a następnie zacytuj referencje. Dodajcie również button z odnośnikiem do skanów.
Mechanizm
Przede wszystkim zarówno wasza strona internetowa jak i galeria prac powinna szybko się ładować. Nie zamieszczajcie intra. Nie wstawiajcie wyboru strony pomiędzy html lub flash. Jeden kod, jedna wersja.
Z perspektywy konsumenta 
Zbyt długie opisy
Wchodząc na stronę klient szuka dowodów potwierdzające wasze doświadczenie, a są nimi projekty i referencje, więc nie rozpisujcie się na temat tego co lubicie jeść, czytać i jakie macie hobby. Potencjalny zleceniodawca nie lubi również przechwałek, więc wstrzymajcie się z opisem ochów i achów na swój temat.
Rzetelność Freelancera/Firmy
Na pewno wszyscy korzystali z usług Allegro. Co robicie przed zakupem przedmiotu? Tak, sprawdzacie opinie na podstawie wystawionych komentarzy. W przypadku portfolio jest podobnie – musicie wzbudzić zaufanie. Okazuje się że najlepszym sposobem by klient nam zaufał jest wstawienie naszego zdjęcia lub w przypadku firmy – zdjęć naszej kadry. Opiszcie jak przebiega współpraca z wami, jak się rozliczacie i podepnijcie przykładowe umowy.
Modernizacja strony
Najczęstszym problemem portfolio jest brak uaktualnienia, zarówno na stronie jak i Facebookowych fanpagach. Nawet kiedy nie macie zleceń to ćwiczcie, a następnie dodawajcie zrealizowane projekty. Brak aktualizacji może sprawić że klient pomyśli sobie o tym iż dana osoba lub firma zamknęła swoją działalność.
Dodatkowo warto prowadzić bloga lub dodać RSS z Twittera komentując osiągnięcia lub progres pracy. Wszystko po to by mieć jakiś aktywny element w stopce, który pokazuje że jesteście online.
Działalność Offline
Stwórzcie plik PDF z waszą ofertą dodajcie do niej kilka zrealizowanych projektów. Następnie zamieścić na topie strony button z odnośnikiem do tego pliku. Wszystko po to by udostępnić wasze usługi ludziom, którzy mogą mieć problem z dostępem do internetu. Taki dodatek jest nie tylko ciekawym elementem portfolio, ale także pozytywnie wpłynie na opinie o waszym profesjonalnym podejściu do klienta.
Social Media dla firm
Coraz częściej pomyślność rozwoju firmy jak i znalezienie zleceń jest uzależnione od serwisów społecznościowych taki jak Facebook czy Twitter. Wyznaczają one poziom popularności danej witryny co przekłada się na zaufanie konsumenta. Jeśli prowadzicie działalność warto jest założyć firmowe konto i zamieszczać tam nie tylko ciekawostki, ale ciekawe, inspirujące i innowacyjne prace, które przykują uwagę społeczeństwa. Wszystko po to by klient, który wejdzie na stronę waszej firmy wiedział, że jesteście lubiani, stety lub niestety – Gwarancja jakości XXI wieku.

1 komentarz:

  1. Działania agencji reklamowej mogą znacząco wpłynąć na pozycję firmy na rynku. Specjaliści w tej dziedzinie wiedzą, jak tworzyć kampanie, które przyciągną uwagę klientów i zwiększą sprzedaż. Agencje często dysponują zespołem kreatywnym, który potrafi tworzyć oryginalne projekty dostosowane do specyfiki danej branży. Na stronie https://haiku.com.pl/ można zapoznać się z różnymi możliwościami, jakie oferują specjaliści z zakresu reklamy. Warto rozważyć współpracę z agencją, aby zyskać nowe perspektywy w marketingu.

    OdpowiedzUsuń