poniedziałek, 19 marca 2012

Jak powinien wyglądać sklep internetowy

Śniegu brak, ale data wyraźnie wskazuje na to że nadchodzą święta! Co za tym idzie? Sklepy zbijają fortunę na „promocjach”, a ludzie robiąc się z roku na rok leniwsi korzystają coraz częściej z wirtualnych zakupów. Osobiście już na początku grudnia zamówiłem prezenty rodzinie i mam tą zakupową gorączkę z głowy, ale przy okazji przyjrzałem się stronom internetowym sklepów i niestety, ale okazuje się że są nieczytelne i nie wzbudzają zaufania u konsumenta. Jak to zmienić? Odpowiem na to pytanie, ale najpierw parę słów o tym czego nie ma i tradycyjnie o designie.

Sprzedaż internetowa jest najszybciej rozrastającym się segmentem rynku. Równo ze wzrostem technologicznym wzrastają wymagania klientów. Jeśli chodzi o mnie to potrzebuje gwarancji jakości i prawidłowego podejścia do klienta. Czy komentarze na Allegro u sprzedawców wystarczą? Niestety nie. Osobiście mam szereg oczekiwań wobec sprzedawcy jak na pewno wszyscy, lecz tylko niewielu sprawdza to wcześniej.
DESIGN, SCHMAT I PROMOCJE
Nie każdy chyba zdaje sobie sprawę jak ważny jest schemat strony. Niezależnie czy to sklep internetowy czy tylko wizytówka firmy. Dobry webdesigner zapozna się z treścią, wybierze najważniejsze informacje i dopiero zaczyna projektować tak by to co uzna za istotne zamieścić w najbardziej rzucającym się miejscu na stronie. Wracając do tematu głównego – sklepu. Co jest najważniejsze? Gwarancja że nie zostaniemy oszukani!
Głównym rynkiem zbytu przedmiotów jest Allegro. Aukcje oferują nam gwarancję że nie zostaniemy oszukani stąd takie zainteresowanie tym serwisem. Komentarze i gwarancja zwrotu pieniędzy to dobra oferta dla konsumenta. Powiedzcie mi… dlaczego nikt nie wpadł na piękny pomysł stworzenia na topie strony skryptu pokazującego ilość komentarzy (po najechaniu pokazuje procentowo pozytyw/negatywy) i odnośnik do strony sklepu na Allegro??? (mała uwaga dla tych co główkują jaką by tu aplikację do WordPressa stworzyć). Dla mnie to  o wiele większe utwierdzenie w tym że sklep jest prawdziwy niżeli symbole takie jak  „rzetelna firma”, który mam głęboko w poważaniu ze względu na to że chyba każda zarabiająca strona posiada taki, a oszustwa internetowe rosną.
Tworząc schemat strony zwróćmy uwagę na to że sklep internetowy skupia się na BOXach. Jeśli miałbym za zadanie zaprojektowanie sklepu internetowego to dopracowałbym tło i na tym tylko się skupił. Dorzućmy belkę z menu, box po lewej z kategoriami, a pod nim karteczkę z opcjami kontaktu no obowiązkowe BOXy na środku z najlepszymi ofertami i JEDEN BOX z promocją. Dzięki temu design strony utrzyma się wiele lat nie wypadnie z obiegu, będzie „trendy”, a co jakiś czas wymieniamy jedynie BOXy. Przykład idealnego sklepu: Sklep Apple
Większa część świata zna powiedzenie „Reklama dźwignią handlu” – tylko czemu prawie nikt nie stosuje się do tego? Jak wiadomo reklama = większy (bonusowy) zysk minus koszta reklamy. Wychodzimy prawie zawsze na plusie, a nawet jeśli nie to wierzcie mi – jako konsument wracam do swoich ulubionych sprzedawców wiedząc że wszystko będzie OK z moją przesyłką.
Jakbym zakładał sklep internetowy i zatrudniał grafika to zleciłbym mu dodatkowo kilka przeróbek logo, tła i menu w motywach świątecznych – dlaczego? A to dlatego że skoro sklep zmienia szatę na okolicznościową daje nam sygnał – ŻYJEMY! ZAMAWIAJCIE U NAS!
KLIENT NIE WRÓCI 
Spotkałem się z wieloma sprzedawcami, ale w tym roku trafiłem na rodzynka. Oferta super, 95% pozytywów z 2,5k, kontakt (do czasu) super, ale… zamówiony przedmiot szedł do mnie przez… prawie 3 tygodnie. Nie jestem wredną osobą, ale dostałem odp. po 24h że zamówiona rzecz już jest wysłana, a był to prezent urodziny stąd zależało mi na czasie wziąłem „super mega szybka ultra oferta wysyłkowa” za dość spore pieniądze. Niestety zawiodłem się. Po tygodniu skontaktowałem się i nadal potwierdzenie że wysłane więc proszę o skan potwierdzenia wysyłki lub numer identyfikacji – bez rezultatów. Więc postraszyłem Allegro, odpowiedź natychmiastowa! Jaka? Że nie wysłali jeszcze bo mają na to 14(!) dni zgodnie z zakładką O MNIE. Wolne żarty myślę sobie, więc taki sam przedmiot kupiłem w galerii handlowej a im jedynie napisałem wniosek o zwrot pieniędzy i że nie muszą mi tego wysyłać już. Oczywiście wysłali pocztą polską ekonomiczna przesyłka za 20% kwoty wydanej na ten cel. Odesłałem.
Podsumowując:
1. Sprawdzajcie koszta wysyłki często przedmiot kosztuje 20 zł, a przesyłka 100.
2. Poczytajcie komentarze, szczególnie na te neutralne i negatywne – można tam znaleźć bardzo ciekawe informacje.
3. Moi drodzy – komentarze to nie wszystko. Zwróćcie uwagę na zakładkę O MNIE i pogadajcie sobie na gadu-gadu lub skontaktujcie się drogą mailową. Zamawiając prezenty uniknąłem tym sposobem oczekiwania – pewien sprzedawca jasno mi powiedział że paczki pocztowe wysyłają dwa razy w tygodniu (środa i piątek).
4. Wymagajcie potwierdzenia wysyłki – najlepiej ustalcie to przed kliknięciem  „KUP TERAZ”.
SKLEP INTERNETOWY A SERWIS ALLEGRO
Czy sklep internetowy może funkcjonować bez Allegro? I tak i nie. Funkcjonować może jak tylko zadba o promocję, swój wizerunek zarówno graficzny jak i w podejściu do klienta. Natomiast dzięki Allegro – mając większy rynek zbytu – więcej zarabia. Oczywiście jeśli zaczynasz przygodę ze sprzedażą to właśnie Allegro jest Twoją wyrzutnią w stronę zysku.
Na koniec parę wskazówek:
1. Inwestujcie w promocje sklepów.
2. Postawcie na profesjonalizm i integracje swoich witryn sklepowych z Allegro.
3. Dbajcie o dobro klienta, on lubi wracać.
4. Grafika aukcji, sklepów, boxów reklamowych – stawiajcie na jakość i częstą aktualizacje.
Ok.. Jeszcze mała anegdotka. Kiedyś bliska mi osoba zachorowała i była uziemiona na dość długi okres czasu, więc zamówiłem pewien przedmiot by umilić czas choroby. Przekazałem sprzedawcy żeby pod żadnym warunkiem nie wrzucała paragonu do paczki ponieważ jest to prezent. Miły sprzedawca, a raczej sprzedawczyni jednak zaskoczyła mnie… w pozytywny sposób. Wysłała paczkę, a w niej owinięty w papier ozdobny przedmiot. To było bardzo miłe z jej strony więc jak robię zakupy z jej kategorii to niezależnie od cen konkurencji towar zamawiam u tego właśnie sprzedawcy.

10 komentarzy:

  1. powinien być przede wszystkim zgodne z prawem - tak jak tutaj http://alterweb.pl/-wyglad-sklepu-internetowego-zgody-z-ustawa-o-prawach-konsumenta

    OdpowiedzUsuń
  2. Według mnie sklep internetowy powinien być przede wszystkim przyjazny dla Klientów. Właściciel e-sklepu powinien pomyśleć o jego wygodzie, bo większość z nas robi zakupy w e-sklepach właśnie ze względu na wygodę, dlatego tak istotne jest, by zapewnić jej maksimum. Oczywiście spore znaczenie ma także wygląd sklepu, a także udogodnienia - takie jak szybki system płatności, czy przejrzysty koszyk zakupów. Jeśli sami nie jesteśmy w stanie tego wszystkiego opracować, to obecnie w naszym kraju mamy sporo firm oferujących takie usługi, np. Ideo Sp. z o.o. - http://www.ideo.pl/technologie-internetowe/serwisy-internetowe/.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja od jakiegoś czasu mam swój sklep i przyznam, że największym problemem na początku było znalezienie dostawcy. Dużo ułatwiło skorzystanie z platformy https://aleo.com . Na początku współpracowaliśmy tylko w ramach serwisu, a potem przeradzało się to w długoterminowe umowy.

    OdpowiedzUsuń
  4. Sklep przede wszystkim powinien być przyjazny dla użytkownika. Możemy to zapewnić poprzez wdrożenie dobrego systemu płatności https://www.cashbill.pl/pobierz/integracje i dostosowanie go do naszych wymagań.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jak dla mnie sklep internetowy powinien przede wszystkim przyciągać potencjalnego klienta swoim wyglądem oraz prostotą poruszania się. Kolejnym ważnym aspektem jest wdrożenie płatności np. od https://www.przelewy24.pl/metody-platnosci/przelewy-i-przekazy-bankowe i pełna integracja sklepu. Wygląd jest ważny, gdyż wieli z nas jest po prostu wzrokowcami i ocenia po wyglądzie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Aby klient zawsze wracał trzeba korzystać z najlepszych rozwiązań, którymi są np. powiadomienia przypominające klientowi o zakupach. Można ich szukać w narzędzi, którym jest https://push-ad.com/pl/blog/powiadomienia-push-porownanie-mozliwosci/ Jeśli chodzi o mnie to z całego serca polecam! Pomaga to w biznesie!

    OdpowiedzUsuń
  7. Przede wszystkim teraz kwestie płatności, one muszą być wygodne i błyskawiczne, jak w https://bluemedia.pl/oferta/platnosci/platnosci-online. Ja na to uwagę zwracam, nie lubię czekać zbyt długo na swoje zakupy w końcu.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo interesujące. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Akurat sam wygląd sklepu internetowego to jest kwestia ważna. Ja jeśli kupuję coś w internecie to chcę wiedzieć, że dany sklep jest po prostu zaufany. W sumie jak czytałem w https://www.sendit.pl/blog/dostales-uszkodzona-przesylke-sprawdz-co-mozesz-zrobic-w-tej-sytuacji to w momencie kiedy otrzymamy uszkodzoną przesyłkę to jeszcze nie wszystko stracone.

    OdpowiedzUsuń
  10. Moim zdaniem warto jest przeprowadzić na początku gruntowny audyt strony https://dolp.pl/audyt-stron/ pod kątem jej kodu oraz treści. Dzięki takiemu zabiegowi będzie można lepiej zoptymalizować serwis pod pozycjonowanie na frazy kluczowe w wyszukiwarkach na których nam zależy. Wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania dają bardzo dobre rezultaty w generowaniu ruchu na stronie, a co za tym idzie, wzroście sprzedaży.

    OdpowiedzUsuń